Herkules

Suomenkielinen doping-ooppera Bachin musiikkiin.

On yleisesti tunnettua, että J.S.Bach ei säveltänyt oopperaa. Sen sijaan on vähemmän tunnettua, että Bach on säveltänyt oopperamusiikkia. Bach sävelsi tilaustyönä useita maallisia kantaatteja, yksinäytöksisiä draamoja, jotka hän nimesi ”dramma per musica”, siis musiikkidraamoiksi tai pienoisoopperoiksi. Muun muassa Jouluoratoriossa on alun perin kantaatteihin sävellettyä materiaalia.

Herkules-oopperan pohjana on neljä Bachin mallista kantaattia sekä osia orkesterisarjoista, joista koostuvat esityksen välisoitot ja tanssinumerot. Näin partituuri muodostaa perinteisen oopperan rakenteen. Musiikin on oopperaksi koonnut kapellimestari Anssi Mattila, ja libreton on kirjoittanut Mikko Koivusalo, dramaturgisena apunaan Satu Rasila. Teoksen ohjaa Ville Sandqvist ja sen koreografiasta vastaa Kirsi Saastamoinen.

Herkuleksen libretto on syntynyt Bachin innoittamana samannimisestä kantaatista. Herkules on ooppera sankaruudesta, päämäärien ja vaatimusten maailmasta. Se on tarina keihäänheittäjästä, kahdentoista urotyön sankarista.

Herkules on TAITE ry:n kolmas kokoillan oopperateos. Vanhan oopperan lavalla nähdään Herkuleksen roolissa Jaakko Kortekangas, tämän toimittajavaimo Deianirana Tanja Kauppinen-Savijoki, ja kilpailevana keihäänheittäjänä ja rakastajatar Herana Mari Palo. Legendaarinen Matti Lehtinen palaa Aleksanterin teatterin lavalle Zeuksena, Herkuleksen isänä, joka oli itsekin keihäänheittäjä ja suuri sankari, mutta on jo päässyt jumalten joukkoon. Niall Chorell on epäilyttävä lääkäri Philoktetes ja David Sandqvist Amor, jumalten sanansaattaja ja kuolevaisten hämmentäjä.

Tärkeässä roolissa ovat myös Routa / Pohjoisen tanssin aluekeskuksen tanssijat Maria Kananen, Heidi Naakka, Riku Nieminen ja Ville Oinonen. Kuusitoistahenkinen TAITE-kuoro muuntautuu moneksi, kuten olympiayleisöksi, urheilijoiksi ja toimittajiksi. Lavalle nousee myös Kuudennen kerroksen orkesteri Anssi Mattilan johtamana.

TAITE-ryhmän periaatteisiin kuuluu olla avarakatseinen sille, mitä klassisen musiikin esitystraditioiden ulkopuolelta löytyy. Tämä on osoittautunut ennen kaikkea uudenlaiseksi näkökulmaksi sekä oopperan että liedin esittämisessä. Ryhmän periaatteisiin kuuluu myös, että työskentelyprosessi on luova, tasavertainen ja suhteellisen pitkä, ja että eri taidemuodot, kuten musiikki, teatteri, tanssi ja visuaaliset taiteet näkyvät yhdessä tasapainoisella tavalla. Herkuleksessa TAITE haluaa näyttää, kuinka ylväs kohtaa koomisen, koominen kauniin, kaunis draamallisen toiminnan, draama musiikin ja musiikki sanan.

Takaisin produktioihin